virus remaja

 

Remaja…

Apa sudah jadi dengan akhlakmu…
Dimanakah letaknya keperibadianmu ..
Apa yang membelenggu dirimu wahai remajaku..
Rungkaikanlah satu-persatu..

Remaja…

Adakah disebabkan kurangnya iman didadamu..
Yang menyebabkan akhlakmu serendah ini..
Andai tipisnya iman, cubalah menebalkannya wahai remajaku sayang..
Pasti engkau mampu.. aku pasti! aku pasti! aku pasti!

Remaja …

Saban hari aku mendengar berita pembuangan bayi..
Ditinggalkan di masjid..
Dibuang ke dalam arus sungai..
Ditanam hidup-hidup..
Aku sedih..aku sedih..aku sedih..

Mengapa ini harus terjadi?
Mengapa? Mengapa? Mengapa?
Aku masih tertanya-tanya..
Jawapan yang aku dapat ialah, masalah remaja..
Bergaul tidak kira jantina..
Pergaulan bebas semakin bermaharajalela..
Kurangnya iman didada..
Tiada pantauan ibubapa..
Arus kemodenan yang semakin menguasai dunia..
Inilah jawapan yang aku dapat untuk pertanyaanku ini..

Remaja …

Sedarkanlah dirimu wahai remaja..
Sedarlah dari mimpi yang membutakan matamu..
Yang meruntuhkan benteng imanmu..
Andai engkau rasa bersalah atas dosa yang telah dilakukan..
Pulanglah ke pangkal jalan..
Jalan yang diredhai Allah sentiasa menerimamu wahai remaja yang ku cintai..

Remaja …

Tidakkah engkau berasa malu..
Saat remaja palestin sedang bertarung nyawa mempertahankan Islam..
Melawan Israel laknatullah..
Demi menunjukkan betapa sayang dan cintanya kepada Islam..
Engkau pula merendahkan martabat Islam tanpa sedar..
Engkau melakukan zina sudahlah berdosa besar..
Ditambah lagi pembuangan bayi hasil kerja kejimu..
Dimanakah rasa bersalahmu kepada Allah?
Andai tiada rasa itu, cukuplah dengan rasa kemanusiaan ..
Tapi hampa.. rasa kemanusiaanmu juga hilang dek hasutan syaitan..
Aku hampa..aku hampa..aku hampa..
Hampa dengan sikapmu wahai remaja..

Sedarlah wahai remaja..
Kiamat juga hampir tiba..
Sampai bila hidup bergelumang dengan dosa..
Allah sentiasa menerima taubat hambanya..
Itulah tuhan Yang Maha Esa..

Disaat ini hatiku merintih..
Hati remaja sepertimu..
Aku merintih supaya engkau pulang..
Pulang ke pangkal jalan..
Cukuplah dengan dosa masa lalu..
Tinggalkanlah masa silammu..
Tinggalkanlah! Tinggalkanlah! Tinggalkanlah!
Pandanglah kehadapan..
Bertaubatlah kepadaNYA..
Pasti engkau bakal merasa nikmatNYA…
Wahai remajaku sayang..

3 thoughts on “virus remaja

Leave a comment